Six Sigma in het heel kort

Het doel van Six Sigma is de kwaliteit van een product of een dienst te verbeteren door in te grijpen op het proces dat leidt tot dit product of deze dienst. Six Sigma is een managementstrategie die ontwikkeld is door Motorola in 1986. De term ‘six sigma’ leidt ons naar de statistiek, waarin de ‘sigma’ slaat op de variatie (of standaardafwijking) in een proces. De standaardafwijking van een proces duidt in zekere mate op de maturiteit van het proces. Een six sigma proces is een proces waarbij slechts 3,4 defecten per miljoen producten/diensten worden gegenereerd. Een six-sigma proces is met andere woorden een proces dat statistisch zeer goed onder controle is, waardoor de variatie bijzonder laag is, zodat er nauwelijks afkeur wordt gecreëerd. De Six Sigma methodiek bestaat uit 5 fasen: Define, Measure, Analyse, Improve en Control. In deze 5 fasen zal men een probleem, dat leidt tot kwaliteitsverlies, trachten op te lossen.

Fase 1: Define (Definiëren)

In een eerste fase baken we het project af en definiëren we ondubbelzinnig welk probleem we willen oplossen. We stellen een projectcharter op, dat oa. de business impact van het project, de teamsamenstelling, de planning, en de doelstellingen beschrijft.

Fase 2: Measure (Meten)

Tijdens de meet-fase gaan we het probleem proberen te kwantificeren: een duidelijke definitie van het probleem wordt neergeschreven. Aan de hand van een meetplan bepalen we hoe het probleem kan worden gemeten. Zo kunnen we niet alleen de huidige performantie van het probleem bepalen, maar kan ook een eerste inschatting worden gemaakt over wat we als eindresultaat willen bereiken.

Fase 3: Analyse (Analyseren)

Tijdens de derde fase gaan we op zoek naar mogelijke oorzaken van het probleem. In een eerste stap trachten we zo veel mogelijk oorzaken te vinden. In een tweede stap zullen we enkel die oorzaken overhouden die het meest waarschijnlijk zijn (= grondoorzaken).

Fase 4: Improve (Verbeteren)

Voor elke grondoorzaak zoeken we mogelijke oplossingen. Ook hier zullen we eerst op zoek gaan naar zoveel mogelijk oplossingen, om daarna de meest waardevolle over te houden en te implementeren.

Fase 5: Control (Controleren)

In de laatste fase onderzoeken we of de oplossing het verwachte resultaat heeft gebracht en of het probleem nu daadwerkelijk is opgelost. Verder borgen we de gekozen oplossing met behulp van gestandaardiseerd werk of visual management. Uiteindelijk sluiten we het project af en doen we een overdracht van het project naar de proceseigenaar.

< Vorige

Versla de bottleneck in 5 stappen!

Volgende >

De 7 vormen van verspilling

Benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen? Contacteer ons!

E-book Lean Leader in 7 stappen!

Download het e-book!